آموزش ها, آموزش های ماینر

فن حلزونی و عایق صوتی چگونه باعث افت صدا می‌شود؟

فن حلزونی ماینر

برای خنک‌سازی، ایجاد جریان هوای تازه، کاهش صدای فن ماینرهای خانگی و افت مصرف برق استفاده از فن حلزونی که دارای صدای بسیار کمتری نسبت به فن‌های ماینر می‌باشد رواج یافته است. ازآنجاکه نگهداری دستگاه ماینر و تجهیزات جانبیِ آن از اهمیت بالایی برخوردار است انتخاب و استفاده از فن حلزونی می‌تواند در راستای عملیات ماینینگ نقش اثرگذاری ایفا نماید. 

قبل از شروع مقاله زیر در مورد صدای ماینر را مطالعه کنید

صدای ماینر چقدر است؟

فن حلزونی ماینر در تمامیِ مدل‌های ماینر می‌تواند مورد کاربرد قرار گیرد و منعی در استفاده از آن در هیچ یک از مدل‌های ماینر وجود ندارد. البته بنا به میزان نیازِ دستگاه‌های مختلف به خنک‌سازی، می‌توان از یک یا دو فن حلزونی به طور هم‌زمان استفاده نمود. 

ساختار فن حلزونی ماینر طوری طراحی شده که از هرگونه لرزش یا لنگ زدن مصون می‌باشد و در کم‌صداترین حالت عمل می‌کند. و طوری طراحی شده که در زمان‌های طولانی امکان کارکرد دارد. 

مشخصات فن حلزونی ماینر:

1- میزان مصرف برق فن حلزونی ماینر ۱۶۰ وات است و ولتاژ موردنیاز برای ورودی ۲۲۰ ولت می‌باشد یعنی به‌راحتی می‌توان از آن ماینر در مصارف برق خانگی استفاده نمود

2- فن حلزونی ماینر دارای حالت توربو و دائم کار می‌باشد. که امکان استفاده در دورهای متفاوت فراهم می‌آورد. و دور موتور آن در هر چهار سرعت قابل تنظیم می‌باشد که بالاترین آن ۱۵۰۰ دور می‌باشد. برای امکان هوارسانی یا مکش هوای بسیار بالا نیز می‌توان از حالتِ توربوی آن استفاده نمود.

3- فن حلزونی ماینر به حالت دوبل پروانه‌ای (اصطلاحاً دارای پروانه دوقلو می‌باشد) طراحی شده است که دو مزیت دارد:

1- اینکه صدای پروانهٔ پلاستیکی بسیار کمتر از صدای پروانه‌های فلزی می‌باشد. صدای ناشی از کارکرد فن حلزونی در حد یک پنکه خانگی می‌باشد. 

2- ماهیت پلاستیکیِ پروانهٔ فن‌های حلزونی ماینر در مناطق شرجی که رطوبت بالایی در محیط وجود دارد. از هرگونه زنگ‌زدگی،کَبَره زدن و موارد مشابه جلوگیری می‌کند. 

4-سرعت چرخشِ فن حلزونی ماینر به میزان ۱۳۵۰ دور در دقیقه می‌باشد. 

5- با کاربرد فن حلزونی ماینر دمای دستگاه ماینر به زیر ۶۵ درجه کاهش می‌یابد. همین موضوع موجب افزایش طول عمر مفید دستگاه و افزایش راندمان در بحث ماینینگ می‌شود. همچنین دمای هشت بردهای ماینر در حد ۱۰ تا ۱۵ درجه کاهش می‌یابد. 

6 دهانه خروجی فن حلزونی ماینر دارای قطر ۱۵ سانتی‌متر می‌باشد. که با یک قطعه تبدیل که به همراه آن ارائه می‌شود می‌توان آن را به قطر ۱۲ سانت تبدیل نمود. این موضوع کمک می‌کند کاربرد فن حلزونی ماینر در تمامی مدل‌های مقدور گردد. 

ازآنجاکه فن حلزونی ماینر نقش عملکردِ فن ماینر را ایفا می‌کند استفاده از یک شبیه‌ساز یا سیمیلاتور امری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. انتخاب یک شبیه‌ساز متناسب با برند و مدل دستگاه ماینر بسیار ضروری است که در درازمدت آسیبی به دستگاه نرسد.

سیمیلاتور یا شبیه‌ساز فن حلزونی چه کاربردی دارد؟ 

سیمییلاتور فن حلزونی

دستگاه‌های ماینر از طریق سیم‌های رابط به فن‌های ماینر متصل هستند. درصورتی‌که فن اصلی ماینر جدا شود و فن حلزونی به دستگاه متصل شود. بدون کاربرد شبیه‌ساز یا سیمیلاتور، دستگاه امکان ادامه کار را به هشبردها نمی‌دهد. در واقع اصلاً عملیات ماینینگ به‌صورت واقعی صورت نمی‌پذیرد. لذا در زمان استفاده از فن‌های حلزونی ماینر به یک قطعه، به نام شبیه‌ساز یا سیمیلاتور احتیاج داریم. که به سوکت فن‌های اصلی متصل شده و به دستگاه ماینر فرمان ادامهٔ عملکرد و ماینینگ را بدهد.

دستگاه‌های مختلف دارای سوکت‌های مختلف برای اتصال سیمیلاتور می‌باشند. باتوجه‌به همین موضوع برای هر دستگاه باید سیمیلاتورهای مخصوص به آن را به کاربرد. به طور مثال سیمیلاتور با سوکت ۴ پین مخابراتی، سیمیلاتور با سوکت ۴ پین xh و سیمیلاتور با سوکت مینی atx (سوکت مشکی قفل‌دار) بیشترین و متداول‌ترین سوکت های سیمیلاتور فن ماینر می باشند. که تقریبا تمام دستگاهها با این چند مورد سیمیلاتور فن ماینر ساپورت می شوند. 

از نکات مهم در کاربرد سیمیلاتور فن ماینر این است که در دستگاه‌های دوبل فن باید از دو شبیه‌ساز یا سیمیلاتور استفاده نمود.

سیمیلاتور فن ماینر امکان تنظیم سرعت فن حلزونی ماینر را دارد و این موضوع باعث تعدیل در هوارسانی یا مکش هوای لازم به دستگاه می‌گردد. از جمله ویژگی‌های سیمیلاتور فن ماینر تنظیم ولتاژ سیمیلاتور با ولتاژ دستگاه ماینر می‌باشد. 

جهت خرید سیمیلاتور فن حلزونی به این صفحه مراجعه کنید.

عایق صوتی ماینر چگونه باعث افت صدای ماینر می‌شود؟ 

عایق صوتی ماینر

 

در باکس‌های ماینر از جمله موارد مهم که مورد کاربرد قرار می‌گیرد عایق صوتی ماینر می‌باشد. در واقع عایق صوتی ماینر دارای انواع مختلف می‌باشد که هریک دارای خصوصیات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد می‌باشد. در این گزارش به معرفی و بررسی انواع مختلف عایق صوتی ماینر می‌پردازیم: 

الف- عایق صوتی ماینر شانه تخم‌مرغی نسوز: 

دارای حالت شانه تخم‌مرغی می‌باشد از فوم الاستومری تشکیل‌یافته است. ساختار پلیمری و ضد حرارت این عایق صوتی طوری است که هم در برابر حرارت داخل باکس‌های ماینر مقاوم است و هم در برابر نفوذ صدای فن ها و پاور از داخل باکس ماینر به بیرون به‌شدت ایستادگی می‌کند. این عایق یکی از مطمئن‌ترین نوع از انواع عایق‌های صوتی و حرارتی می‌باشد که به دو صورت خام و پشت چسب‌دار قابل تولید و ارائه می‌باشد. ضخامت‌های مختلفِ آن هم در میزان صداگیری و هم در قیمت آن تأثیرگذار است.

ب- عایق صوتی ماینر شانه تخم‌مرغی از جنس ابر و اسفنج: 

ماهیت این عایق صوتی از جنس ابر می‌باشد و در ضخامت‌ها و چگالی‌های متنوع تولید و مورد کاربرد قرار می‌گیرد. از موارد مهم در کاربرد این عایق صوتی این است که ماهیت این عایق صوتی در برابر حرارت مثل عایق صوتی ماینر الاستومری، مقاوم نیست. لازم به ذکر است برای امکان صداگیریِ بیشتر در این عایق صوتی ماینر می‌توان از فوم‌های تخت پلی‌اتیلن استفاده نمود.

پ- عایق صوتی ماینر پشم سنگ: 

گاهی اوقات برای ساخت بدنه باکس ماینر از ورقه‌های پشم سنگ به‌عنوان لایه‌های میانی جهت عایق صوتی ماینر استفاده می‌گردد. این نوع عایق سنتی‌ترین نوع از انواع عایق‌های صوتی است که مورداستفاده قرار می‌گیرد. این عایق در برابر حرارت و صوت به‌شدت مقاوم است و کاربرد فراوانی در این زمینه دارد. مهم‌ترین موضوع در کاربرد این عایق این است که باید از نفوذ ذرات پشم سنگ به داخل باکس و دستگاه ماینر به‌شدت جلوگیری نمود تا از هرگونه خرابی در سیستم‌های داخلی دستگاه ممانعت گردد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.