آموزش ها, آموزش های ماینر

عوامل موثر بر سختی شبکه

عوامل موثر بر سختی شبکه

عوامل موثر بر سختی شبکه Mining Difficulty

ارتباط مستقیم با ماینر ها

عوامل موثر بر سختی شبکه یا Mining Difficulty متغیری است، با هدفی که در شبکه میانگین زمان ایجاد یک بلاک ثابت بماند. در همه ی ارزهای دیجیتالی که توانایی استخراج شدن دارند، وجود این قابلیت در برابر کاهش و یا افزایش تعداد ماینرهای این ارز ها ضروری است.

نه به مرکز گرایی

یکی از مهم ترین ویژگی ها واصلی ترین ویژگی هایی که ارزهای دیجیتالی را محبوب کرده، بهره وری از بلاک چین های عمومی است.

شبکه غیر مرکز

دلیل اصلی استفاده از بلاک چین های عمومی این است که برنامه های آنها کاملا واضح و شفاف بوده و هر فرد یا کسی می تواند بدون اجازه گرفتن از مرکز، شخص و یا نهادی به راحتی به این شبکه وارد شده و از آن استفاده کند.

 برای مثال برای وارد شدن به شبکه هر ارز دیجیتالی، نیازی به اجازه از شخص و یا مرکزی نیست، وفقط باید بلاک چین را دانلود و فول نود آن را اجرا کرد. 

سیستم پاو POW

البته به این نکته باید اشاره کرد که عملیات ماینینگ ارز های دیجیتال به صورت آزادانه توسط هر شخص و یا هر گروهی قابل اجرا است.

 اصطلاحات کاربردی و مهم ارز دیجیتال که هر ترید باید بداند

اما باید به این توجه داشت، که اساس کار ارزهای دیجیتال که از ماینینگ استفاده می کنند، حل کردن یا به اصطلاح حدس زدن مساله ای به نام هش هر بلاک است. با حل کردن یا حدس زدن هش هر بلاک، تراکنش هایی که در هر بلاک ها قرار می گیرد، تایید می شوند. 

هش هر بلاک

هش هر بلاک، یکی از اساسی ترین و مهم ترین بخش هایی است که در تمام ارزها وجود دارد که حاصل حل کردن یا حدس زدن تابعی به نام تابع هش است.

این تابع از نوعی است که به صورت یک طرفه در ارزهای دیجیتال اطلاعات و یا همان تراکنش های اشخاص را دریافت کرده و خروجی خود را تحت عباراتی عددی با طول و حجم های ثابت ایجاد می کند. یکی از ویژگی های مهم تابع هش، عدم رسیدن به اطلاعات اولیه از طریق داشتن خروجی این اطلاعات است.

مفهوم اصلی سختی شبکه یا Mining Difficulty

سختی شبکه هر ارزی در یک بازه زمانی شخصی برای ارزها تغییر می‌کند تا زمان پیدا شدن هر بلاک به طور میانگین ثابت باقی بماند.

مثلا برای ارز اتریوم اگر میانگین زمان سختی شبکه ی آن 25 دقیقه باشد اگر هر اتفاقی بیوفتد سیستم تلاش می کند تا سختی شبکه را روی همین 25 دقیقه نگهدارد

به ظور مثال اگر ریگ های بیشتری وارد شبکه اتریوم شود حدس‌هایی که درباره هش هر بلاک زده می‌شود نیز افزایش پیدا می‌کند. به دنبال افزایش تعداد حدس‌ها، احتمال پیدا شدن و ایجاد شدن هر بلاک در زمانی کمتر از زمان اختصاصی سختی شبکه ی هر ارز هم بیشتر می‌شود.

عامل مهم و کنترل کننده برای ماینر

از عوامل موثر بر سختی شبکه میتوان گفت, اگر سختی شبکه وجود نداشته باشد عامل کنترل ‌کننده‌ای در شبکه وجود نخواهد داشت تا جلوی ماینرها یا ریگ ها را از ایجاد بلاک در هر دقیقه، ثانیه وحتی دهم و صدم ثانیه بگیرد و آن‌ها را وادار به ایجاد بلاک در زمان حدودی شخصی هر ارز کند.

گفته شد که سختی شبکه ی هر ارز در بازه زمانی شخصی خود (مثلا بیتکوین هر دو هفته یک بار)، تغییر می‌کند. اما اگر تعداد ماینرها در این مدت زمان افزایش یا کاهش پیدا کند و این تعداد بلاک زودتر از موعد مشخص شده و یا دیرتر حل شوند، در این صورت سختی شبکه باید خود را با تعداد ماینرها مطابقت دهد و زمان سختی شبکه را به میزان میانگین آن برگرداند.

نمودار سختی شبکه

نمودار سختی شبکه اتریوم
سختی شبکه اتریوم

مفهوم این اطلاعات نمودارهای سختی شبکه ی ارزها و عدد هایی که در آن به کار رفته است، بیانگر نسبتی است که مثلا استخراج اتریوم نسبت به هفته یا هفته های گذشته یا مثلا روزهایی که اتریوم تازه شروع به کار کرده بوده است، چقدر دشوارتر شده است.

سختی شبکه چگونه میانگین زمان ایجاد بلاک هر ارز را کنترل می کند ؟

با توجه به اینکه از ابتدای ایجاد ارز های دیجیتالی تا کنون ماینر ها و ریگ های بسیار زیادی وارد شبکه شده اند سختی شبکه یا دیفیکالتی نیز بیشتر ساز و کاری دارد که به افزایش سختی ایجاد و حل هر بلاک می پردازد به این صورت که، ماینرها و ریگ ها تلاش می‌کنند تا با حدس زدن اعداد تصادفی، به هش‌هایی کمتر از هش هدف یا به اصطلاح Target Hash دست یابند.

با سخت‌تر شدن استخراج توسط سختی شبکه، هش هدف نیز همین طور کمتر و کمتر می‌شود. البته این کار با اضافه شدن صفرهای بیشتر به ابتدای Target Hash انجام می‌شود. به طور مثال برای ارز بیتکوین هش های بلاک های جدید نسبت به بلاک های چند سال گذشته صفر های بیشتری در ابتدای خود دارند.

جمع بندی کلی و سرانگشتی

پس به طور کلی و به عنوان نتیجه برای عامل های سختی شبکه میتوان گفت , اگر ماینر های یک شبکه (کارگر) افزایش یابند سختی شبکه هم افزایش میابد .

و این برای کنترل شبکه است

اگر سوالی دارید حتما کامنت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.