آموزش ها

تپ‌روت بیت‌کوین چیست و به‌ روزرسانی آن در چه مرحله‌ای است ؟

تپ‌روت چیست؟

تپ‌روت یک سافت فورک است،که اسکریپت‌های بیت‌کوین را برای افزایش حریم خصوصی و بهبود سایر عوامل مرتبط با معاملات پیچیده بهبود می‌بخشد در واقع تپ‌روت اجازه می‌دهد تا اجرای یک اسکریپت بیت‌کوین پنهان شود.

به‌عنوان مثال در صورتی که بیت‌کوین با استفاده از تپ‌روت خرج شود، می‌توان یک معاملهٔ همتا به همتا (peer to peer) یا یک قرارداد هوشمند پیچیده را در یک کانال شبکهٔ لایتنینگ (Lightning Network)، غیرقابل‌تشخیص کرد.

بدین صورت هرکسی که یکی از این معاملات را تحت‌نظر داشته باشد، چیزی جز یک معاملهٔ همتا به همتا نخواهد دید البته لازم به ذکر است که تپ‌روت کیف پول فرستنده و گیرنده را پنهان نمی‌کندو بدون تپ‌روت، هرکسی می‌تواند تراکنش‌هایی را که از این ویژگی‌های پیچیده استفاده می‌کنند، تشخیص دهد.

وضعیت فعلی به‌روزرسانی تپ‌روت بیت‌کوین:

۱۰ استخر برترBTC بر اساس میزان هش ریت، به‌روزرسانی تپ‌روت را تآیید کرده‌اند و جدیدترین استخر اضافه شده BTC.Topاست

برای فعال‌شدن این به‌روزرسانی۹۰ درصد از نرخ‌هش بیت‌کوین باید سیگنال بدهد و نرخ فعلی در حوالی۷۳ درصد قرار دارد.

صرافی بایننس روز دوشنبه با انتشار توییتی اعلام کرد بایننس پول(Binance Pool) سیگنال‌دهی برای به‌روزرسانی تپ‌روت بیت‌کوین را آغاز کرده است.

به گزارش ربات توییتری Taproot Signal، اولین سیگنال تپ روت بایننس پول در ارتفاع 683,878 اتفاق افتاده است.

صرافی بایننس

استخر F2pool و AntPool که بزرگ‌ترین استخرهای استخراج Bitcoin شناخته می‌شوند، در حوزه ماینینگ جزو اولین حامیان به‌روزرسانی Taproot بودند. SlushPool (دوازدهمین استخر استخراج برتر BTC)، اولین بلاک تراکنش‌های بیت کوین که سیگنال تپ‌روت را شامل می‌شد، استخراج کرد.

BTC.Top هم که به‌تازگی به جمع حامیان این به‌روزرسانی پیوسته است اولین سیگنال تپ‌روت را در ارتفاع 683,945 ارسال کرد.

BTC.Top قبلاً اعلام کرده بود که مراحل آزمایشی لازم برای اضافه‌کردن سیگنال تپ‌روت به بلاک‌های‌ماین شده را تکمیل کرده است.

وب‌سایتTaproot.watch نشان می‌دهد که در دوره سختی استخراج فعلی، در چند نوبت حداقل ۱۰ بلاک متوالی برای تپ‌روت سیگنال داده‌اند.اما با توجه ۱۹۰ بلاکی که تاکنون سیگنال نداده‌اند، احتمال فعال‌شدن Taproot در دوره سختی استخراج فعلی پایین است.

این ۱۹۰ بلاک،۹درصد از کل بلاک‌های این دوره هستند و اگر تعداد آن‌ها به۲۰۲برسد اجرای به‌روزرسانی به دوره بعدی(حدودا۱۱روز دیگر)موکول می‌شود.

بروزرسانی زمانی اجرایی می‌شود که ۹۰ درصد از ۲۰۱۶ بلاک استخراج شده، در یک دوره سختی استخراج(difficulty epoch) سیگنال بفرستند

برای این‌که تپ‌روت در ماه آبان اجرا شود، شرط فعال سازی آن باید تا قبل از ۲۰ مرداد فراهم شود.

اگر این اتفاق رخ دهد، شاهد صورت گرفتن مهم‌ترین فرآیند بهبود پروتکل بیت کوین در ۴ سال اخیر خواهیم بود.

منبع: cointelegraph

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.