آموزش ها, چیا Chia

رمزارز چیا چیست و نحوه استخراج آن چگونه است؟

چیا

تاریخچه رمزارز چیا :

 ارز چیا توسط برام‌کوهن (Bram Cohen) خالق بیت‌تورنت (BitTorent) در سال ۲۰۱۷ پایه‌گذاری شده است.این بلاک‌چین یک شبکه جهانی و منبع باز و غیرمتمرکز از رایانه‌ها است. از یک رمز ارز پایه بومی به نام chia یا XCH استفاده می‌کند.

این بلاک‌چین قصد دارد شبکه تسویه‌حساب رمزنگاری کارآمدتر از بیت‌کوین یا اتریوم داشته باشد. طبق توضیح توسعه دهندگان شبکهChia استفاده از ارزهای دیجیتال، باید آسان‌تر از پول، از دست‌دادن آن سخت‌تر و سرقت آن تقریباً غیرممکن باشد.

سایر ارزهای دیجیتال از منابع کامپیوتر مانند : کارت گرافیک، RAM وCPUاستفاده می‌کنند. از آن جا که موضوع مصرف انرژی و تغییرات زیست‌محیطی بیش از پیش در خصوص استخراج رمزارزها مطرح است، استخراج چیا Chia با هدف کاهش مصرف برق و انرژی توسط هارد دیسک انجام می‌شود.

هارد SDD

چرا به چیا ارز دیجیتال سبز یا دوستدار محیط‌زیست می‌گویند؟لوگو چیا

جالب است بدانید که نام چیا از نوعی دانه خوراکی بهره برده است و علت آن صرفه جویی بسیار بالا در انرژی است.همانطور که گفته شد این رمزارز آنچنان از پردازنده گرافیکی و CPU کار نمیکشد. فقط نیاز به چندین ترابایت فضا دارد. به همین علت رنگ لوگوی این ارز دیجیتال سبز است. همچنین چیا در وب سایتش خود را طرفدار محیط زیست اعلام کرده است.

نحوه استخراج ارزچیا

عده کثیری از کاربران با ورود به این حوزه با مشکلاتی از قبیل گرانی پردازنده‌های قوی و یا کارت گرافیک مواجه می‌شوند اما ارز دیجیتال چیا تمام این معادلات را برهم زده است. همانطور که گفته شد استخراج ارز چیتا با هارددیسک انجام می‌شود. این عملیات به‌جای فرایند ماینینگ که بر مبنای مصرف انرژی است توسط “فارمینگ” انجام می‌گیرد. که محوریت اصلی آن فضای ذخیره سازی و زمان می‌باشد.

برای بهینه‌سازی عملیات استخراج ارز چیا و کاهش مصرف انرژی از روش Post) Proof-of-Spacetime) استفاده می‌شود. این روش در بستری امن و بدون به خطر انداختن شبکه انجام می‌گیرد.

این روش در مرحله اول، Proof of Space، از فضای موجود بر روی هارددیسک استفاده می‌کند.

مرحله دوم Proof Of timeبه محاسبه زمان مناسب برای به‌کارگیری این فضاهای خالی می‌پردازد.

به طور کلی برای استخراج این ارز دیجیتال با یک پردازنده گرافیکی معمولی و یک RAM چهار گیگابایتی کار شما انجام می شود. مهمترین موضوع برای استخراج چیا ( هارد دیسک قدرتمند ) می باشد.

همچنین گفته می‌شود حداقل ۲۱ سال زمان می‌برد تا تمام ذخایر استراتژیک XCH به پایان رسد.

ارز چیا در آینده:

این موضوع که بتوان با مصرف برق کم و هزینه مالی کمتر از مزایای بلاک چین استفاده کرد قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت و می توان تصور کرد فعالان حوزه کریپتو به سمت این ارز بروند و از طرفی با توجه به اینکه می توانید با در اختیار قرار دادن فضای خالی هارد دیسک خود توکن XCH بدست بیاورد. به نظر می رسد نود های این بلاکچین سریعتر از چیزی که پیش بینی شده به جایگاه قابل قبولی برسد.

در حال حاضر نمی‌توان درباره موفقیت رمزارز چیا در بازار اظهارنظر دقیقی کرد. اما با توجه به رویکرد این ارز و استقبال بالای پیش از شروع معاملات، احتمالاً می‌تواند به یکی از ارزهای مهم بازار رمزارزها تبدیل شود.شما می‌توانید با هر دستگاهی که در خانه دارید شروع به ماین چیا کنید. در نظر داشه باشید که سرعت پلات کردن هارد بسیار کند است و بهتر است از SSD استفاده نمایید.

یکی از مسائل عمده ای که باعث شده است خیلی ها در مقابل پیشرفت بیت کوین در جوامع گسترده از خود مقاومت نشان دهند موضوع مصرف انرژی و تاثیرات زیست محیطی آن است. شبکه چیا دقیقاً از همین موضوع استفاده کرده است و در صدد است تا این نگرانی بزرگ و مشکل کمبود تراشه در جهان را برای این ارز برطرف کند تا راه ها را برای پیشرفت بهتر و سریع تر آن هموار سازد.

منبع: chia.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.