آموزش ترید, آموزش ها

اصطلاحات کاربردی و مهم ارز دیجیتال که هر ترید باید بداند

اصطلاحات رمز ارزها

اصطلاحات ترید ارزدیجیتال یا هر بازار مالی دیگری متنوع است. در این مطلب، با کاربردی ترین و مهم‌ترین اصطلاحات معامله‌گری که باید در هنگام ترید ارزهای دیجیتال بدانید آشنا می‌شوید که این موارد به شرح زیر است:

  • فومو (FOMO)
  • فاد (FUD)
  • هودل (HODL)
  • بودل (BUIDL)
  • بازگشت سرمایه (RIO)
  • سقف تاریخی (ATH)
  • کف تاریخی (ATH)
  • ارزیابی بایسته DD
  • گاوی BULL،خرسی BEAR
  • نهنگ WHALE
  • نهنگ خرسی BEARWHALE
  • نگهداری غیرمنطقی BAGHODLER

اولین اصطلاح ترید ارز دیجیتال فومو:

ترس از دست دادن

ترس از دست‌دادن (Fear Of Missing Out) یا فومو (FOMO): به هنگام ترید ارز دیجیتال استفاده می‌شود و احساسی است که تریدرها هنگام ترس ازدست‌دادن فرصت سود به آن‌ها دست می‌دهد. در این حالت، یک معامله‌گر و سرمایه‌گذار خوب می‌داند که روند کنونی بازار همیشگی نخواهد بود. در شرایط صعود یا سقوط شدید بازار، قوانین معمول بازارها می‌تواند تغییر کند. وقتی هیجانات بر بازار غلبه می‌کند، بسیاری از تریدرها ممکن است از FOMO خارج شوند.

این می‌تواند به حرکت‌های گسترده در هر دو جهت منجر شود. همچنین ممکن است بسیاری از معامله‌گران را در دام بیندازد.

دومین اصطلاح در لیست اصطلاحات ترید ارز دیجیتال فاد (FUD):

عدم اطمینان و تردید (Fear, Uncertainly and Doubt) یا به‌اختصار FUD: فاد درحالی‌که منحصراً یک اصطلاح در ترید ارزهای دیجیتال نیست، اغلب در زمینه بازارهای مالی مورداستفاده قرار می‌گیرد. FUD یک استراتژی است که هدف آن بی‌اعتبار کردن یک شرکت، محصول یا پروژه خاص با انتشار اطلاعات غلط در مورد آن است. هدف از این کار، القاء ترس و به‌دست‌آوردن شرایط مناسب است. این مسئله می‌تواند یک مزیت رقابتی، تاکتیکی یا سودآوری از کاهش قیمت سهام ناشی از اخبار مخرب بالقوه باشد.

اصطلاح ترید FUD در فضای ترید ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم کاملاً رایج است. در بسیاری از موارد، اطلاعات نادرست یا حداقل گمراه‌کننده به نظر می‌رسد اما بااین‌حال، در برخی موارد درست است. همیشه بهتر است که به‌عنوان یک تریدر سعی کنید همهٔ وجوه بحث را در نظر بگیرید. فکرکردن در مورد انگیزه به اشتراک‌گذاری یک نظر توسط افراد، برخی مواقع می‌تواند راهنمای مفیدی برای قضاوت باشد.

هودل (HODL):

hodel

اصطلاح نگهداری یا هودل (HODL) که از غلط املایی کلمه Hold گرفته شده است. این اصطلاح در اصل معادل استراتژی خرید و نگهداری ارز دیجیتال است.

در سال ۲۰۱۳ هنگام سقوط نسبتا بزرگ بیت کوین، در انجمن جهانی «بیت کوین تاک» در حالی که سرمایه گذاران نا امید مشغول بحث درباره نگه داری یا فروش بیت کوین هایشان بودند، کاربری با نام مستعار GameKyuubi، پستی با عنوان I AM HODLING (من نگه می‌دارم) درج می‌کند. او به جای I AM HOLDING، اشتباها I AM HODLING را نوشته بود.

هادلینگ (HODLing) به نگه‌داشتن سرمایه‌گذاری‌ها علی‌رغم افت قیمت اشاره دارد و معمولاً در مورد تریدر‌هایی استفاده می‌شود که در ترید کوتاه‌مدت مهارت ندارند و می‌خواهند از تغییرات قیمت سود زیادی کسب کنند. همچنین ممکن است برای سرمایه‌گذارانی که اعتقاد زیادی به یک رمزارز خاص دارند و قصد دارند سرمایه‌گذاری خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند، استفاده شود.

چهارمین اصطلاح در لیست اصطلاحات ترید ارز دیجیتال بودل (BUIDL):

BUIDL

اصطلاح BUIDL: این اصطلاح، فعالین صنعت رمزارزها را توصیف می‌کند که بدون توجه به نوسانات قیمت به کار خود ادامه می‌دهند.

بر اساس طرز فکر BUIDL، ارزهای دیجیتال برای سفته‌بازی به وجود نیامده‌اند، بلکه فناوری مفید نوینی بوده و این دسته از افراد در فکر آوردن این فناوری بین عموم جامعه هستند. این طرز فکر منجر به تمرکز بر فعالیت‌‌های این حوزه و ساختن زیرساخت‌هایی می‌شود که ممکن است در آینده به میلیاردها نفر به‌خوبی خدمت کند.

BUIDLerها این‌گونه متصور هستند که تیم‌هایی که با ذهنیت طولانی‌مدت به تلاش خود ادامه می‌دهند، در بلندمدت عملکرد خوبی خواهند داشت.

بازگشت سرمایه (ROI):

اصطلاح بازگشت سرمایه (Return of Investment) یا به‌اختصار ROI : شاخصی برای سنجش عملکرد سرمایه‌گذاری است. ROI بازده سرمایه‌گذاری را نسبت به هزینه سرمایه‌گذاری اولیه اندازه‌گیری می‌کند. استفاده از این شاخص، اقدامی مناسب برای مقایسه عملکرد سرمایه‌گذاری‌های مختلف است.

فرمول حساب کردن آن در زیر آمده است:

ROI = مقدار فعلی – هزینه اصلی / هزینه اصلی

ROI به‌خودی‌خود معیار نهایی نیست، اما ابزاری مفید برای اندازه‌گیری عملکرد سرمایه‌گذاری‌های شماست. محاسبه میزان سرمایه‌گذاری و توجه به آن هنگام تفکر در مورد بازده سرمایه‌گذاری بسیار مهم است.

ششمین اصطلاح در لیست اصطلاحات ترید ارز دیجیتال (ATH):

ATH

اصطلاح بالاترین قیمت در همه زمان‌ها یا اصطلاحاً سقف تاریخی (All Time High): بالاترین قیمت ثبت شده یک دارایی است.

یکی از جنبه‌های جذاب داراییی که به بالاترین سطح خود رسیده، این است که تقریباً همه دارندگان آن سود کرده‌اند. اگر آن دارایی قبل از آن در روند نزولی بلندمدت بوده باشد، بسیاری از معامله‌گران احتمالاً تمایل دارند که با رسیدن به موقعیت صعودی، از بازار خارج شوند. بااین‌حال، اگر دارایی از ATH خود بالاتر برود، دیگر فروشنده‌ای باقی نمی‌ماند که منتظر خروج از بازار باشد. به همین دلیل است که برخی از موارد شکست ATH را “شکست آسمان آبی” می‌نامند، زیرا لزوماً هیچ منطقه مقاومت آشکاری در پیش نیست.

شکست ATH اغلب با افزایش حجم معاملات همراه است. زیرا معامله‌گران روزانه نیز ممکن است با سفارشات بازار از فرصت استفاده کنند تا سریع‌تر سود برده و با قیمت بالاتر بفروشند.

هفتمین اصطلاح در لیست اصطلاحات ترید ارز دیجیتال (ATL):

اصطلاح ATL کمترین قیمت در تمام زمان‌ها : نقطه مقابل ATH است. شکستن ATL ممکن است به اثری مشابه هنگام شکستن بالاترین حد خود منجر شود، اما در جهت مخالف. شکست محدوده حمایتی ATL می‌تواند منجر به یک حرکت شدید رو به پایین شود.

خرید در چنین مواقعی برای تریدر بسیار خطرناک است. بسیاری از تریدرها منتظر تغییر روند و تأیید آن توسط یک میانگین متحرک مهم یا یک اندیکاتور دیگر می‌شوند تا حتی وارد یک پوزیشن بلندمدت شوند. البته امکان دارد آن‌ها در شرایطی گیر کنند که قیمت پایین و پایین‌تر می‌رود.

ارزیابی بایسته DD:

اصطلاح DD مخفف کلمه Due Diligence به معنی ارزیابی بایسته یکی دیگر از اصطلاحات ترید رمزارزها که تا حدودی به DYOR مربوط می‌شود، بدین منظور که انتظار می‌رود شخص قبل از توافق با طرف دیگر، تحقیق و دقت کافی داشته باشد.

هنگامی‌که سرمایه‌گذاران در جستجوی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری بالقوه هستند، لازم است که با دقت نظر تحقیقات خود را در مورد پروژه انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند تمام ریسک‌ها را در نظر بگیرند.

در غیر این صورت، آن‌ها کنترل تصمیمات ترید خود را کنترل نخواهند کرد و ممکن است در نهایت انتخاب اشتباهی انجام دهند.

بازار گاوی (BULL) و خرسی (BEAR):

BULL،BEAR

Bull: این اصطلاح از اشخاص فعال در وال استریت گرفته شده است. از واژه گاو در حوزه اقتصاد برای بیان موارد صعودی و افزایشی یک دارایی استفاده می‌شود. مثلا بازار گاوی به معنای بازار صعودی و رو به بالا است.

Bear: این اصطلاح برعکس گاوی است. واژه خرس در حوزه اقتصاد برای بیان موارد نزولی و کاهشی یک دارایی استفاده می‌شود. مثلا بازار خرسی به معنای بازار نزولی و رو به پایین است.

دهمین اصطلاح در لیست اصطلاحات ترید ارز دیجیتال نهنگ WHALE:

این واژه در میان قماربازان کاربرد داشته است. نهنگ ها معامله گران سرمایه داری هستند که روی آینده یک ارز دیجیتال خوش‌ بین و مبالغ سنگینی روی آن ها سرمایه گذاری می‌کنند. به آن ها نهنگ های گاوی (صعودی) نیز می‌گویند.

نهنگ خرسی BEARWHALE:

نهنگ خرسی BEARWHALE

نهنگ های خرسی معامله گران سرمایه داری هستند که مقدار زیادی از دارایی خود را می‌فروشند و باعث یک کاهش قیمت در بازار می‌شوند.

آخرین اصطلاح در لیست اصطلاحات ترید ارز دیجیتال نگهداری غیرمنطقی BAGHODLER:

به سرمایه گذار و مخصوصا معامله گری که در نگهداری غیرمنطقی یک دارایی پافشاری می‌کند، اصطلاحا bag-holder یا از دیدگاه طنز BAGHODLER می‌گویند.

منبع: Binance.vision

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.