آموزش ها

آموزش خرید زمین در جهان های مجازی متاورس

چگونه در جهان های مجازی متاورس زمین بخریم؟

اآیا خرید زمین در متاورس شما را شگفت زده کرده است؟ آیا دنبال دنیای فانتزی هستید که به دلخواه خودتان زمین بسازید؟ این مطلب را تا انتها دنبال کنید

چند سال پیش، سرمایه گذاری در املاک مجازی تقریبا بیهوده به نظر می‌رسید، اما امروز داستان متفاوت است و تعداد سرمایه‌گذاران املاک مجازی در حال افزایش هستند. اکنون، می‌توانید زمین های مجازی را در جهان‌های دیجیتالی مانند دیسنترالند (Decentraland)، شبکه رمز ارز مانا (MANA)، بخرید. در این مقاله در مورد متاورس و اینکه چگونه می‌توانید در املاک مجازی سرمایه گذاری کنید اطلاعات کسب میکنیم. خلاصه ببینیم متاورس بازارش داغ است یاخیر. اصلا متاورس یعنی چه؟

متاورس چیست؟

امروزه متاورس بیشتر به عنوان یک واقعیت دیجیتال تعریف می‌شود که واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت عمومیت یافته را با هم ترکیب می‌کند؛ واقعیتی در دنیای دیجیتال که در آن انسان‌ها میتوانند به کار کردن، بازی کردن و درکل ساختن یک زندگی دیجیتالی هستند.

اصطلاح متاورس توسط نیل استفنسون (Neal Stephenson) در سال 1992 ابداع شد. متاورس ، جذابیت باورنکردنی در بین مردم داشته چون به آن‌ها اجازه می‌دهد تا زندگی مجازی داشته باشند وبه ساختن دنیای فانتزی خود بپردازند. پروژه‌های پیشرو در متاورس مانند دیسنترالند (Decentraland) و سندباکس (Sandbox)، بازار معاملات املاک مجازی گمراه کننده‌ای ارائه می‌دهند. این بازی‌های متاورس به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند که زمین‌هایی را در دنیای مجازی به عنوان NFT خریداری کنند.

متاورس اصطلاح و مفهومی است که تاریخچه‌اش به سه دهه گذشته برمیگردد، اما همین اواخر و پس از اعلام برنامه‌های فیسبوک برای تبدیل شدن به یک شرکت متاورس، ایده متاورس بین مردم بیشتر رایج شد که در نتیجه، تعداد سرمایه‌گذاران به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این فضای جدید رو به افزایش هستند و امروزه خرید زمین در دنیای دیجیتال ،به نظر یکی از این فرصت‌هاست. پس بیایید بررسی کنیم که زمین مجازی چیست و چرا خرید زمین در متاورس توجه سرمایه گذاران را به خود جلب می‌کند؟

زمین مجازی چیست و چرا سرمایه گذاران آن را می‌خرند؟

املاک و مستغلات یکی از محبوب‌ترین کلاس‌های دارایی در جهان است و اکنون در حوزه دیجیتال نیز وجود دارند. هنگامی که در دنیای واقعی به دنبال خرید املاک و مستغلات هستید، چند راه مانند استفاده از بنگاه‌ های املاک یا تماس مستقیم با دارنده ی زمین برای یافتن و خریدن ملک مورد نظرتان وجود دارد. اگرچه متاورس هنوز چیزی مشابه بنگاه‌های دنیای واقعی برای فروش املاک مجازی ندارد، اما روند خرید و معامله در آن چندان هم با دنیای فیزیکی متفاوت نیست.

زمین مجازی، دارایی غیرفیزیکی است که در دنیای مجازی و متاورس‌ها قرار دارد و درست مانند یک زمین ملموس در دنیاس واقعی، به عنوان قطعه زمینی فروخته شده و می‌توان آن را با رمز ارز خاص آن دنیای متاورس خریداری کرد. امروزه دنیاهای مجازی متعددی وجود دارند که به شما امکان خرید ملک مجازی را می‌دهند که مسلماً  دیسنترالند (Decentraland) محبوب‌ترین آن‌هاست.

خرید زمین مجازی در متاورس

مارکت زمین مجازی در متاورس مانند کودکی نوپاست که با این وجود که صدها هزار دلار در آن در گردش است. در ژوئن سال 2020(خردادماه 1400)، یک قطعه زمین به قیمت بیش از 900 هزار دلار در دیسنترالند فروخته شد و این فقط یک مثال از معاملات عجیب و غریب زمین‌های مجازی است. با توجه به علاقه فزاینده کاربران به متاورس، بازده سرمایه گذاری (ROI) در زمین مجازی برای فرصت طلبان بازار کریپتو گمراه کننده به نظر می‌رسد.

سرمایه‌گذاران می‌توانند از زمین‌های مجازی که می‌خرند برای کسب درآمد استفاده کنند؛ مثلا اگر صاحب یک زمین مجازی هستید، می‌توانید میزبان رویدادها یا مهمانی‌هایی باشید و از کسانی که می‌خواهند در آن شرکت کنند هزینه دریافت کنید. به عنوان مثال، اسنوپ داگ (Snoop Dogg)، رپر آمریکایی، میزبان یک مهمانی انحصاری در پلتفرم ان اف تی سندباکس (Sandbox)، دنیای متاورس دیگری مشابه دیسنترالند، بود تا مهمانان حضور در خانه‌ای بازسازی شده مشابه عمارت واقعی که این سلبیریتی در آن زندگی می‌کند را تجربه کنند. شرکت کنندگان برای حضور در این مهمانی نیاز به توکن NFT داشتند که مشابه بلیط ورودی به مهمانی عمل می‌کرد و امکان دسترسی به آن رویداد را به آن‌ها می‌داد.

علاوه بر آن ، سرمایه گذاران می‌توانند درآمد ماهانه و ثابت از زمین‌های مجازی خود داشته باشند. به عنوان مثال، می‌توانید با استفاده از توکن‌ها غیر مثلی در زمین مجازی خود یک خانه مجازی بسازید و آن را برای کسب درآمد ماهانه اجاره دهید. یا اینکه می‌توانید یک گالری هنری برای نمایش NFTهای ساخته شده به دست هنرمندان راه‌اندازی کنید و آن را به هنرمندان کریپتویی جدید اجاره دهید تا کارهای هنری خود را در متاورس به نمایش بگذارند.

برای خرید زمین در متاورس، می‌توان زمین‌های مجازی در دنیاهای مختلف را از طریق پلتفرم اوپن سی (OpenSea) که معروف‌ترین بازار خرید و فروش توکن‌های غیر مثلی است و یا در سایت NonFungible.com، متاورس پروپرتیس (Metaverse.Properties) و راریبل (Rarible) خریداری، اجاره کرده یا فروخت. همچنین، Decentraland یک بازار یا مارکتپلیس مخصوص خود دارد و می‌توان معاملات مربوط به زمین‌ها را آنجا انجام داد؛ در ادامه شما را برای انجام این کار راهنمایی می‌کنیم.

نحوه خرید زمین در متاورس دیسنترالند

دیسنترالند یک پلتفرم واقعیت مجازی مبتنی بر بلاک چین است که کاربران در آن می‌توانند زمین بخرند، بازی کنند، رویدادهایی را میزبانی کنند و به طرق مختلف با یکدیگر تعامل داشته باشند. این پلتفرم غیر متمرکز واقعیت مجازی توسط بلاک چین اتریوم پشتیبانی می‌شود و کاربران می‌توانند محتوای مورد نظر خود را در آن ایجاد کرده و کسب درآمد کنند. دیسنترالند بزرگترین جهان مجازی در فضای ان اف تی است که توکن‌های خاص خود با نشان اختصاری مانا (MANA) و لند (LAND) را پشتیبانی می‌کند. ابعاد هر قطعه زمین در دسنترالند 16 در 16 متر است و هر کدام به عنوان یک NFT شناخته می‌شود. تعداد قطعات زمین در دسنترالند 90 هزار قطعه است و این کمیابی و محدودیت آن‌ها را ارزشمندتر می‌کند. برای خرید LAND از بازار مخصوص دیسنترالند مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: به بازار دیسنترالند بروید و برای شروع در آن ثبت نام کنید.

مرحله 2: پس از ورود به سیستم، به  قسمت “Parcels and Estates” بروید و سپس روی “View All” کلیک کنید.

مرحله 3: قطعه زمین‌های موجود را مرور کنید و زمین مورد نظر خود را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که مزیت خرید زمین به طور مستقیم از بازار خود دیسنترالند این است که می‌توانید مناطق مجاور زمین مورد نظرتان را چک کنید و موقعیت و دسترسی آن به مناطق معروف را بسنجید.

مرحله 4: هنگامی که قطعه زمین مجازی خود را انتخاب کردید، روی آن کلیک کنید تا جزئیات آن را بخوانید. در این قسمت؛ قیمت زمین در واحد ارز دیجیتال مانا و در دسترس بودن آن برای خرید و اجاره و همچنین نام مالک را مشاهده خواهید کرد.

مرحله 5: پس از انتخاب، برای خرید روی “‌Buy” کلیک کنید.

مرحله 6: حال باید کیف پول خود را به بازار دیسنترالند متصل کنید، چون پس از تکمیل خرید، زمین به عنوان NFT به کیف پول شما ارسال می‌شود. پس اگر کیف پول ندارید، می‌توانید کیف پول‌هایی مانند متامسک (MetaMask) و تراست ولت (Trust Wallet) را دانلود کنید و آدرس مانا خود را در آن بسازید.

به یاد داشته باشید که در کیف پول مورد نظر شما باید به اندازه کافی MANA یا اتریوم (ETH) وجود باشد تا بتوانید با آن خرید کنید. علاوه بر هزینه خرید زمین، برای پرداخت هزینه شبکه نیز باید ارز دیجیتال اضافی در والت خود داشته باشید. همچنین دقت کنید که در هر پلتفرم متاورسی، رمز ارزی که می‌شود با آن زمین مجازی خرید متفاوت است و باید بومی خود آن باشد؛ مثلا در سندباکس دیگر توکن‌های مانا کاربردی ندارند و باید از ارز دیجیتال SAND در آن استفاده کنید. برخی از این پلتفرم‌ها البته امکان استفاده از اتر (ETH) در پرداخت‌ها را هم ارائه می‌دهند.

مرحله 7: حال که کیف پول خود را متصل و از داشتن رمز ارزهای مربوطه به مقدار کافی در آن مطمئن شدید، خرید زمین مجازی خود را تأیید کنید.

شما پس از تکمیل خرید، می‌توانید زمین خریداری شده یا توکن غیر مثلی LAND خود را در کیف پول خود مشاهده و تائید کنید. چنانچه از تراست ولت استفاده می‌کنید، می‌توانید LAND خریداری شده را در قسمت کالکتیبل (Collectibles) و در کیف پول متامسک در تب مربوط به NFTs مشاهده کنید.

در حالی که مرحله پیشنهاد قیمت‌ و بسته شدن معاملات در زمینه املاک فیزیکی یک کابوس است، در دنیای مجازی این کار به راحتی چند کلیک است؛ وقتی ملکی را پیدا کردید که دوست دارید و در حد بودجه شماست، به سادگی روی آن کلیک کرده و آن را خریداری می‌کنید. البته در در برخی از پلتفرم‌ها، مانند همین Decentraland، می‌توانید پیشنهاد قیمتی را در پلتفرم ارائه دهید و مالک می‌تواند پیشنهاد شما را بپذیرد یا رد کند. سپس می‌بینید که مراحل خرید زمین مجازی پس از آن به سرعت انجام می‌شود و تراکنش با استفاده از یک شناسه ناشناس در کیف پول شما ثبت می شود که نشان می‌دهد اکنون آن زمین را به عنوان یک توکن NFT در اختیار دارید. مالکیت شما بر آن زمین مجازی کامل و جامع است و تا زمانی که کیف پول دیجیتال خود را گم نکنید و عبارات بازیابی آن را خوب نگهداری کنید، همه چیز مال شماست.

خرید زمین مجازی در سندباکس

Sandbox یک پلتفرم جامعه محور است که سازندگان می‌توانند از طریق دارایی‌های ووکسل در بازی و بازی کردن در بلاک چین کسب درآمد کنند. از فضاهای کنفرانس تا تجاری، گالری‌های هنری تا خانه‌ها و پاتوق‌ها در سندباکس خرید و فروش می‌شوند. برای خرید زمین در متاورس سندباکس باید مراحلی مشابه خرید ملک در دیسنترالند را طی کنید:

اول کیف پول رمز ارزی و حساب خود را در سندباکس بسازید و سپس به مقداری که می‌خواهید، ارز دیجیتال SAND را از طریق صرافی مورد نظر خود خریداری کنید. حال باید توکن‌های SAND خریداری شده از صرافی را به کیف پول سندباکس خود منتقل کنید. برای این کار می توانید از متامسک هم استفاده کنید و آن را به پلتفرمی که می‌خواهید در آن خرید انجام دهید متصل کنید. از بازار سندباکس در پلتفرم‌هایی که معرفی کردیم دیدن کنید و زمین مناسب را پیدا کنید. دکمه خرید زمین را بزنید تا معامله تمام شود و صاحب ملکی به صورت توکن غیر مثلی در کیف پول خود شوید!

نتیجه گیری

تا کنون بازار املاک مجازی صعودی بوده و جیب سرمایه گذارانش را پر کرده است. با ورود فیسبوک به متاورس و افزایش علاقه سرمایه گذاران وب 3.0 به این حوزه، املاک مجازی می‌تواند به یک طبقه دارایی بسیار پرسود تبدیل شود. نمی‌توان انکار کرد که بازار املاک و مستغلات مجازی به طور قابل توجهی رشد کرده است، اما این بازار نسبتا جدید است و سرمایه گذاران باید قبل از سرمایه گذاری، تحقیق کنند و در انتخاب خود دقت کافی به خرج دهند و بدانید که در حال حاضر، هیچ فرمول آزمایش شده‌ای برای ارزیابی املاک مجازی وجود ندارد.

نکته‌ای که باید در مورد املاک متاورس در نظر داشت این است که این حوزه بسیار جدید، بسیار آزمایشی و بسیار پر فراز و نشیب است. همین چند ماه پیش، تقریباً می‌توانستید تعداد زیادی زمین را در هر متاورس با چند صد دلار بخرید، اما امروز، فقط برای ورود، به چند هزار دلار نیاز دارید. بعلاوه از آنجا که تاریخچه طولانی برای اکثر متاورس‌ها وجود ندارد، سرمایه‌گذاری در آن‌ها بسیار سوداگرانه به نظر می‌رسد. در واقع همیشه این خطر وجود دارد که قیمت زمینی در متاورس به دلیل رها شدن پلتفرم آن، به صفر برسد، بنابراین بسیار مهم است که هنگام خرید املاک مجازی این را هم در نظر داشته باشید و حواستان را جمع کنید. برخلاف املاک و مستغلات فیزیکی که اگر همه چیز خراب شود، هنوز یک قطعه زمین باقی می‌ماند که ارزشمند باشد، اگر پلتفرم متاورس از دسترس خارج شود، حتی آن زمین را هم ندارید. پس مانند یک سرمایه گذار باهوش و آگاه در هر حوزه‌ای، نباید همه تخم مرغ‌هایتان را در یک سبد بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.